maandag 4 juli 2016

Fermenteren


Fermenteren? Zuurkool en kimchi kennen we allemaal. Ik wilde het ook een keer proberen. Ik zat op de bank, doeloos te zappen en plost dacht ik: 'Nu ga ik dit doen.' Maar met wat, ik had me natuurlijk niet voorbereid.. 1 3/4 punt paprika, daar kan het vast ook mee. Internet vertelde mij gelukkig van wel. Dus ik begon!

1 3/4 punt paprika
2 tenen knoflook 
Tak tijm
Water 
(Zee)zout
Glazen weckpotten

Maak de weckpot goed schoon. Ik heb hem in een bak met kokend water neergelegd en even laten liggen.
Ondertussen snij je paprika in reepjes en haal je het velletje van de knoflook. Deze goed afspoelen. Ook het takje tijm. 
De pot maak je met een schone theedoek schoon. Wel aflaten koelen want er gaat zo koud water in en dan kan de pot breken. Als hij afgekoeld is doe je alle ingrediĆ«nten in de pot en voegt er stroomend water aan toe. Alles moet net onder staan. Zo niet dan kunnen de topjes boven het water gaan schimmelen. Dit kan je er dan afscheppen en dan is er niets aan de hand. Dan voeg je een eetlepel zout toe. Normaal is het 1,5 eetlepel zout op 1 liter, dus het is een beetje inschatten. Doe de pot dicht en schut een beetje heen en weer. Zout lost niet meteen op, duurt even. Zet de pot op een plek waar het kamertemperatuur is, niet teveel wisselingen in tempratuur. Binnen een dag zie je de kleur van het water wat troebel worden en na een paar dagen zie je bubbeltjes in het water komen. Goed bezig! Je kan dit maanden laten staan en er elke keer wat uit snoepen, heerlijk. En het is erg goed voor je want de voedingswaarden van de paprika of wel groente je ook gebuikt, nemen toe. 

PS: Vind je de paprika lekker, dan kan je hem in de koelkast zetten om het proces te vertragen. En ook hier kan je hem lang bewaren! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten