donderdag 7 april 2016

Pindarotskoekjes


Omg, dit zo goed! Lange tijd terug toen ik ongveerd 14-15 jaar was liep ik stage op een kinderdagverblijf. Het grooste gedeelte op de opvang was van Marokkaanse of Turkse afkomst. Moslims. Voordeel hiervan is dat er Suikerfeest gevierd wordt met super goede hapjes. Ik hou persoonlijk wel van Marokkaans en Turks eten. Er was een vrouw die had kleine zoete hapjes gemaakt, waaronder deze die ik nu heb gemaakt. Ik vroeg haar het recept. Nu heb ik het wel een beetje na mijn idee aangepast. Super goed. 

Ik ga er geen hoeveelheden bij zetten, want je kan hem zo groot maken als je wil, alles op gevoel en bakjes verschillen veel in grote. 
Wat heb je nodig:
Pure chocola, druppels of repen
Witte chocola, druppels of repen(wel minder dan de pure)
Ongezoute pinda's en cashewnoten
Rozijnen 
Haver(mout)
Honing
Oven schaal, platte vierkante schaal
Bakpapier


Je begint met de chocola au bain marie te smelten. Ondertussen maak je de schaal klaar door er een bakpapier in de toen. Ik heb de Jamie Oliver trick gedaan door het papier nat te maken. Zo word het papier flexibeler en makkelijker in de vorm te krijgen. Nadeel is wel dat hij nat is, goed droog maken voor je hem in de vorm doet!



Dan kan er een drizzel van de witte chocola op het bakpapier met daar overheen de pure. Ongeveer 1/2 cm hoog. Dit kan dan in de koelkast voor ongeveer 10min. 


Ondertussen mix je de nootjes, haver(mout) en rozijntjes. Rozijntjes kunnen er eventueel ook later bij. Misschien ook beter, dan word het geen plakkerige mix. 


Dan als het grof gemixt is kan er honing bij  gedaan worden. Zoveel tot er een grote hoeveelheid aan de lepel blijft plakken en alles bedekt is. 


Dan haal je de chocola uit de koelkast. Deze moet niet volledig hard zijn, zo kunnen de nootjes er een beetje in gedrukt worden. Als de notenmix goed is gemaakt met de honing dan kan je hem op op de chocola doen en een soort van uitsmeren zonder dat het allemaal los laat. Hiervan ongeveer een laag van 3cm hoog.


Dan kan de laatste chocola er overheen gedaan worden en kan hij terug in de koelkast. Daar kan hij een nachtje staan. De volgende dag word het genieten!

Ps: Het snijden in stukken is moeilijk. Maak een mes goed warm onder de kraan, zo glijd hij makkelijk door de chocola heen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen