maandag 21 maart 2016

Chocolade cheesecake voor 2


Internet staat er vol mee, CHEESECAKE! En het is zooo lekker♥ Uiteraard moet ik het zelf een keer maken dan. Ik hou van chocola dus de keuze is makkelijk met welke smaak ik ga maken. Voorheen heb ik wel eens de New York style gemaakt. Hier was ik niet zo ondersteboven van. Nu ga ik de Philly style maken, voornamelijk ook geïnspireerd op wat ik bij de Cheesecake Company in Den Haag heb gezien.  

Wat heb je nodig:
280 gram cream cheese(monchou) of Philadelphia. 
1 ei
50 gram suiker
10 gram vanilla suiker of een theellepel vanilla extract
3/4 cup chocolade saus
Groot handje vol pure chocoladedruppels
Handje witte chocoladedruppels 
Koek, bijvoorbeeld: 8 jodenkoeken, 10 (volkoren) biscuits, 10-15 kaakjes of half pak bastogne. 
Taart vormpje met een diameter van ongeveer 10 tot 15cm

Je begint met de bodem te maken. Je doet de koekjes naar keuzen in een mixer. Je mix ze net zo lang tot je ziet dat alles fijn is en het een beetje weer bij elkaar komt. Dit komt door de boter die vrij komt uit de koekjes. Als je kaakjes of biscuits gebruikt moet je wat gesmote (room)boter toevoegen, de koekjes bevatten zelf niet veel boter. Ongeveer een eetlepel. Ik heb gekozen voor jodenkoeken omdat hier genoeg boter van zichzelf in zit en de koek is niet te overheersend van smaak. Dan kan je de bodem gaan maken. In de taartvorm doet je eerst een bakpapiertje zodat de bodem niet aan de vorm vast zal gaan zitten. Dan doe je de gemixte koek in de vorm en druk deze goed aan met je hand of een lepel. Deze kan dan in de koelkast voor een half uurtje, of meer.
Het beslag is makkelijk. Je mixt de cream cheese, de suiker, vanilla, chocoladesaus en 1/3 chocoladedruppel door elkaar. De chocoladedruppel wel wat kleiner maken door ze even kleiner te hakken. Dit is het beslag.
Boven op het beslag wilde ik wat creatiefs maken, wat niet echt door ging omdat ik niet genoeg chocola meer had.. Ik wilde het een volle chocolade look geven door wat chocoladesaus er nog boven op te doen. Maar dit feestje ging niet door. Ik besloot er gewoon wat gehakte chocoladedruppels, pure en witte op te doen. Dit voor dat het nog de oven in zou gaan zodat de chocolade lekker mee zou smelten. 
De cheesecake kan op 180 graden voor 10-15 min in de oven. Als hij klaar is even goed af laten koelen en een nachtje in de koelkast laten staan. Dit is zo lekker! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten