vrijdag 19 februari 2016

Pannenkoeken

Vroeger als klein meisje stond ik altijd met mijn oma pannenkoeken te bakken. Mijn opa had dan de mix gemaakt. Hij was bakker, dus wist wel hoe hij zoiets moest maken. Dan moesten we altijd ongveer een kwartier wachten tot de bubbeltjes uit het beslag waren, en als ze weg waren mochten we aan de slag. Ruim 20 pannenkoeken werden er weg gebakken. Met kaas, spek, appel en zelfs met rozijntjes. Heerlijk! Zelfs de buren kregen er een paar als er wat over was. Het was altijd een feesješŸŽˆ Nu ga ik ze voor mijn kleine nichtje maken.


250 gram bloem
2 eieren
500 ml melk
Boter voor het bakken

Je mixt de ingredienten bij elkaar tot een glad beslag. Het beslag moet de dikte hebben als vla/yoghurt. Is het nog te dik kan je nog wat meer melk toevoegen.
Je warmt een pan op met boter erin. Als de bubbeltjes uit de boter verdewenen zijn kan je het beslag in de pan. Niet op een al te warm vuur. Ik gebruik een grote soeplepel om het beslag in de koekenpan te schepen. Er moet een niet al te dikke laag in de pan komen te liggen en je beweegt de pan in een ronde beweging zodat het beslag over de hele bodem verdeeld word. Dan wacht je tot de boven kant van het beslag opgedroogd is. Dan kan je de pannenkoek met een spatel of met behulp van een deksel omdraaien. Af en toe even kijken of de nog niet gebakken kant ok goed bruin is. Als hij dat is kan hij uit de pan en op een bord neergelegd worden. Of waar je hem ok wil hebben. Zo ga je door tot al het beslag op is.

Wil je er iets aan toe voegen dan kan dat. Spek is heel lekker; Je doet dan in plaats van de boter de spek in de pan. Als je ronden heb kan je er 3 in de pan doen. Kort even aanbakken aan beide kanten. Dan kan er het beslag overheen gegooid worden. Zorg dat het beslag goed om de spek zit. Dan bak je de pannenkoek zoals degene zonder extra ingrediĆ«nten. 
Met pannenkoek met kaas doe is altijd als volgde; Je start als een pannenkoek zonder extra's. Als je de pannenkoek gaat omdraaien doe ik op de gebakken kant de kaas op een helft van de pannenkoek neerleggen. Dan vouw ik de pannenkoek dubbel, de kaas zit dan tussen de 2 helfde in het midden, en bak beide helfden goed bruin. 
Pannenkoek met rozijntjes en appel is simpel; Appel in (kleine)blokjes met de rozijntjes door het beslag en bakken maar.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen